חדש! כל התוכניות של חלי ממן זמינות לרכישה באתר!

האכילה כפיצוי נפשי





הקשר בין תזונה למצב נפשי פועל במעגל חוזר, אשר בו מאבד האדם את היכולת לזהות רעב בצורה נכונה. יש דפוסי אכילה שונים בהתאם למצבים נפשיים:





אלה ש’חושבים שמן’ – במצבי דיכאון, כעס ייאוש או אכזבה, פונים לאוכל כדי להתנחם…..
אלה ‘שחושבים רזה’ – הנמצאים באותן סיטואציות, אינם מסוגלים להכניס דבר לפיהם. והדבר נכון גם לגבי מצבי שמחה ואושר.
יש כאלה שאוכלים מעט ויש את אלו האוכלים ללא הפסקה.





בסיכומו של דבר, המשותף הוא שבשניהם ההתייחסות לאוכל ולאכילה משתנה עקב המצב הרגשי שבו נתון האדם. כלומר, גם אלה שאוכלים יותר וגם אלה שאוכלים פחות, משנים את יחסם לאוכל מעצם היותם במצב רגשי שונה מהרגיל.

למה אנו רצים למקרר בכל פעם שעצוב???

דרך אחת להסביר את הקשר בין מצב רגשי לאוכל נובעת מהקשר הראשוני של האדם עם העולם – דרך היניקה. בחודשים הראשונים לחיינו, איננו עושים דבר מלבד לאכול ולישון. במרבית המקרים, ההאכלה הזו מלווה גם במגע גופני והחזקה אינטימית. ומכיוון שאוכל הוא הקשר הראשוני שלנו ביותר לעולם, התגובה של רוב האנשים למצבים מסויימים היא דרך האוכל.
היבט נוסף שמבהיר את הקשר בין מצב רגשי ואוכל, הוא שאנו אוכלים ומדברים מאותו מקום – מהפה. באופן סמלי משמש האוכל לעיתים כמחסום, מעין אמצעי לדחוף פנימה רגשות שלא הובעו. כשלא מצליחים לבטא מצבים בצורה מילולית, פונים לאכול כדי ‘למלא’ את הפה במזון, מתוך מחשבה שכך הדברים לא ‘יימלטו’. פעמים רבות אנו בוחרים ‘להטביע’ את הרגשות וזאת מתוך פחד להתמודד איתן.





משנים גישה:





  • מודעות – מאחר והפנייה לאוכל נעשית כדי להתמודד עם מצבים רגשיים שונים, יש להבין כי אין שום אפשרות להגיע לשובע ורגיעה, שהרי מלכתחילה החיפוש הוא אחר סיפוק רגשי ולא גופני. ולכן חשוב תחילה לנסות ולהבין מה מציק לנו ולזהות מהם הרגשות החבויים.
  • הבנתם את מקור הבעיה ובכל זאת בא לכם לבלוס?העדיפה ארוחת רבת נפח ודלת קלוריות. אם אתם עדיין נמצאים בתחושת:’המגיע לי’ – במקום ללכת על שוקולד וגלידה ב- 1500 קלוריות, נסו ללכת על אוכל שפשוט נראה גדול כגון סלט עשיר, כריך מפנק וכדומה.
  • להחליף את האוכל– דרך נוספת להתמודד היא לרדת מהאוכל לחלוטין. במקום לברוח למקרר, פנקו את עצמכם במסאג”, דיסק או ספר חדש, או בחרו בפעילות גופנית אשר מעלה את רמת האדרנלין במוח וגורמת לתחושה הדומה מעט ל – ‘היי’ של ההתאהבות.




בהצלחה !!

    כתבות נוספות

    דברו איתי
    Whatsapp icon
    Whatsapp icon חלי אני רוצה להצטרף
    נגישות