חדש! כל התוכניות של חלי ממן זמינות לרכישה באתר!

ירידה במשקל חשובה גם לבריאות שלך – קראו כיצד

מאת: ניאורה מרטה, דיאטנית קלינית ראשית בחברת חלי ממן
בעלת הסמכה
B.Sc R.D, האוניברסיטה העברית

 

כידוע, קיים קשר ישיר בין השמנה למחלות מטבוליות, כמו סוכרת סוג 2, מחלות לב וכלי דם. אך על אף הטיפול התרופתי הקיים, עדיין בבסיס איזון המחלות עומדות התזונה הנכונה והשמירה על משקל גוף תקין.

משקל עודף משפיע על מחלות נוספות הקשורות באופן ישיר להשמנה ומושפעות ממנה:

בעיות אורתופדיות: המשקל העודף מעמיס על השלד ועל הברכיים, מגביל את התנועתיות, גורם לכאבים ומחמיר בעיות אורתופדיות שכבר קיימות ברקע. בראש ובראשונה ירידה במשקל,  תעזור להקל על השלד ולא תצטרכו לוותר על בילויים, הליכה ברגל וטיולים עם המשפחה והחברים, ולתרץ כל חמש דקות שאתם חייבים לשבת לנוח.

בעיות פוריות: אחד הגורמים שמשפיע מאוד על הפוריות הוא עודף משקל. זוגות רבים הסובלים מבעיות פוריות עוברים מסכת ייסורים במהלך הטיפולים. אצל כל אדם יש השפעה הורמונלית במסת השומן בגוף. כאשר הגבר או האישה סובלים מעודף משקל ניכר, חל אצלם שיבוש הורמונלי שעלול לפגוע בפוריות. הרזיה ואכילה נכונה משפרות את הפוריות הן אצל הגבר והן אצל האישה.

דום נשימה בשינה: מצב של דום נשימה בשינה מושפע מאוד ממשקל גבוה. כמה פעמים מצאתם את עצמכם מתעוררים באמצע הלילה מהרגשת חנק, או התקשיתם להתהפך מצד לצד במהלך שינה עמוקה? זוהי בעיה רפואית שמובילה לחוסר חמצן במוח, לשינה מקוטעת ולא רציפה ולפגיעה בצורה ניכרת באורח החיים.
כמו כן, השמנה עלולה לגרום לסובלים ממנה לחלות במחלות אלו כבר בגיל צעיר הרבה יותר מן המוכר בעבר, בקרב אנשים שלא סובלים מעודף משקל.

סרטן: היום כבר יודעים שלסוגי סרטן שונים יש קשר ישיר להשמנה, ביניהם סרטן השד והשחלות, מעי גס, כליה ופרוסטטה. כמו כן, התגלו עדויות לכך שהשמנה מביאה להישנות המחלה.

לפי נתוני האגודה הישראלית למלחמה בסרטן, “קיימות הוכחות מדעיות חד-משמעיות לכך שאורח חיים בריא ושמירה על משקל תקין יכולים למנוע כ-50% ממקרי הסרטן הקשורים להשמנה”.

החדשות הטובות הן שניתן לטפל בבעיות השמנה: כבר ב-2018 הוציא ארגון הבריאות העולמי פרסום המפרט את הצעדים שיש לנקוט לצורך הפחתת ההשמנה, וכן את הסיכונים הרפואיים הכרוכים בה.

ההמלצות מתבססות על שינוי המאזן הקלורי היומי. השמנה מתרחשת כאשר אנו צורכים כמות קלוריות הגבוהה מזו שהגוף שלנו צריך. ההמלצות כוללות שינויים בהרגלי האכילה, בהרגלי קניית המזון ובהרגלי הפעילות הגופנית.

הנה כמה פעולות שתוכלו לבצע כבר עכשיו, כדי להתחיל לאמץ אורח חיים בריא:

1. שלבו פעילות גופנית בחיי היומיום: התחילו לשלב פעילות גופנית בחייכם כחלק מהפעילות היומיומית שלכם, אפילו בעצימות נמוכה. למשל: הליכה איטית, עלייה במדרגות במקום במעלית, חניה במרחק הליכה מהיעד שאליו אתם צריכים להגיע, טיול רגלי בזמן הפסקה בעבודה ולא הפסקה בישיבה… ככל שתתמידו, כך הכושר הגופני שלכם ישתפר ותוכלו לשלב יותר פעילות.

2. הימנעו מאכילה ומשתייה של מזונות ומשקאות המכילים סוכר: מים הם הבסיס לשתייה, וחשוב להתרגל לכך. רצוי לשתות 12 כוסות מים ביום. אם יש צורך, אפשר להיעזר במזונות או במשקאות דיאטטיים.

3. הימנעו מדיאטות ‘כאסח’: דיאטות מסוג זה מובילות לירידה מהירה במשקל בטווח הקצר, אך בטווח הארוך הן מביאות את התוצאות ההפוכות: עלייה חזרה במשקל, ואפילו יותר.

4. שלבו מזונות דלי שומן: כיום אפשר למצוא מגוון רחב של גבינות רזות בטעמים שונים, בשרים ודגים רזים טריים ולחמים מופחתי פחמימות. כדאי להיעזר בהם לבנייה של ארוחות טעימות, מזינות ובתכולת קלוריות מאוזנת.

5. קבעו מסגרת לירידה במשקל: מחקרים מוכיחים שמסגרת קבועה לאורך זמן מסייעת יותר לירידה במשקל ולשמירה על התוצאות.

 

קטגוריות: בריאות, כללי

    כתבות נוספות

    דברו איתי
    Whatsapp icon
    Whatsapp icon חלי אני רוצה להצטרף
    נגישות