חדש! כל התוכניות של חלי ממן זמינות לרכישה באתר!!

עצירות – למה זה קורה לי





עצירות – למה זה קורה?





מהי עצירות?





כאשר גופנו בריא, עוברת הפסולת (הצואה) שנוצרת בגופנו דרך מערכת העיכול בצורה סדירה וצפויה. משך המעבר נע בין 24-6 שעות. אולם לעיתים, מעבר הצואה איטי יתר על המידה. מצב זה מכונה בשם עצירות. כאשר קיימת עצירות, קיים קושי במעבר הצואה או עצירה מוחלטת של הצואה. למעשה, הדחף לפעולת מעיים עלול להיעלם לחלוטין. לעיתים אין סימנים לעצירות, מלבד היעדר יציאות. אולם על פי רוב מתלווה לעצירות שורה ארוכה של תסמינים, החל מתחושה כללית רעה ועד להתנפחות הבטן ולהפרשת צואה קשה ומכאיבה.





לאדם בריא יש 3-1 יציאות ביום. על אף שבעולם המערבי העצירות היא הפרעה שכיחה של מערכת העיכול, קל למדי למנוע את הופעתה. התזונה המקובלת בעולם המערבי – העתירה בשומן ודלה בסיבים תזונתיים ובנוזלים – היא הגורם לרוב מקרי העצירות. כאשר חסרים בתזונה סיבים תזונתיים ונוזלים, המעי הגס לא מקבל את הגירוי המתאים ואינו מתכווץ בצורה סדירה. כתוצאה מכך הצואה לא נדחפת כנדרש לאורך המעי. הטיפול בעצירות מתבסס אפוא בעיקר על שינויים בתזונה. קיימים גורמים נוספים שיכולים לגרום לעצירות או להחריף אותה כמו מתח, היעדר פעילות גופנית ונטילת תרופות מסוימות. גם במקרים אלה מומלץ לערוך שינויים בתזונה, ולסלק, במידת האפשר, את הגורם שיצר את הבעיה או החריף אותה. ללא קשר לרמת אי הנוחות שאתם חשים, תמיד חשוב לטפל בגורמים לעצירות. ממצאי מחקרים שנערכו לאחרונה העלו כי כאשר הצואה נשארת במעי הגס במשך זמן ארוך, נספגים בחזרה לזרם הדם חיידקים וחומרים רעילים המצויים בצואה.מתח או רגשות מודחקים הם מגורמי העצירות שלא מרבים לתת עליהם את הדעת. קיים קשר ישיר בין רמת הלחץ הנפשי לבין תנועתיות המעי. בנוסף, אנשים שחייהם קדחתניים ועמוסים מקשים על פעילות סדירה של המעיים שלהם. יש ילדים שמתאפקים ולא מוציאים את הצואה משום שהם חוששים שהדבר יכאיב להם או שיגרום להם לאי-נוחות.
תפקוד לקוי של מערכת העיכול עלול אף הוא לתרום במידה רבה לעצירות. הדבר נכון במיוחד במצבים שבהם כמות מיץ המרה המגיעה מהכבד ומכיס המרה מעטה מדי. טיפולים בעזרת צמחי מרפא, המתוארים כאן, משפרים את היצירה וההעברה של מיץ המרה. קיימת בעיה בנטילת תרופות משלשלות לטיפול בעצירות ללא מרשם רופא. למרות שהתרופות האלה אכן גורמות להפסקת העצירות, רבות מהן הופכות את המעיים במשך הזמן לעצלים יותר. לעיתים מעידה העצירות על בעיה חמורה יותר. אם מופיע דם בצואה שלכם או אם אתם סובלים מכאבי בטן חזקים או מחתכים באזור פי הטבעת, פנו לרופא. מאחר שעצירות כרונית עלולה לגרום לבעיות בריאותיות שונות, פנו לרופא אם אתם סובלים לעיתים קרובות מעצירות או אם אתם סובלים מעצירות שנמשכת יותר משבוע.





גורמים עיקריים להופעת העצירות:





  •     תזונה לקויה(צריכה נמוכה של סיבים תזונתיים ומים)
  •     שימוש מוגזם בתרופות משלשלות.
  •     מתח נפשי.
  •     היעדר פעילות גופנית.
  •     נטילת תרופות מסוימות.
  •     טפילים במעי.
  •     דלקות במעיים.
  •     חוסר במגנזיום בדם.
  •     חוסר ב’חיידקים ידידותיים’ במעיים.
  •     בעיות בתפקוד הכבד.
  •     תת פעילות של בלוטת התריס.




תכיפות הטלת הצואה, מוצקותה ונפחה שונים מאוד מאדם לאדם, עד שקשה לקבוע, מה נורמלי. למנהגים משפחתיים, חברתיים ותזונתיים יש השפעה מכרעת על הרגלי המעיים. ישנן סיבות רבות לעצירות, ביניהן תזונה לא נכונה, חוסר פעילות גופנית, שימוש בתרופות מסוימות, הפרעות מטבוליות ואנדוקריניות שונות, מחלות מעיים, סיבות ממקור עצבי, ועוד. בדרך כלל, תזונה לא נכונה, חוסר בפעילות גופנית ושימוש לא נכון במשלשלים / חוקן הן הסיבות הנפוצות ביותר.





הרקה נאותה חשובה מאוד, מפני שהמעי הוא מקור לרעלנים רבים. קיימת חשיבות רבה לשמירה על בריאות המעיים. למרות שאין הסכמה לגבי התדירות של פעילויות מעיים, בדרך כלל, ממליצים על פעילות מעיים לפחות פעם ביום. יש רופאים המציעים יציאות תכופות יותר, שתיים עד שלוש פעמים ביום.





אימון מחדש של המעיים:
לעיתים קרובות העצירות נמשכת כל כך הרבה זמן, שכדי להיפטר ממנה צריך לאמן מחדש את המעיים כדי לקבוע הרגלים בריאים. רשימה של כללים מומלצים מצורפת. נוהל האימון המומלץ יימשך לרוב בין ארבעה לשישה שבועות, אולם יכול להיות שיידרש זמן רב יותר.





טיפול:
עצירות היא סימפטום נפוץ, לא מחלה בפני עצמה. הטיפול הראשוני הוא סילוק הגורמים הידועים, ביסוס התזונה על מזונות עתירי סיבים, ואחר כך אימון מחדש של המעיים. שימוש במשלשלים צמחיים צריך להיות רק חלק מהתוכנית לאימון מחודש של המעיים, ואחר כך להפסק.





המשך:
כללים לאימון מחודש של המעיים:

• אתרו את הסיבות הידועות לעצירות, והימנעו מהם (תפריט דל סיבים, חוסר נוזלים, חוסר פעילות גופנית, תזונה לא נאותה וכד”).
• לעולם אל תדכאו דחף להטיל צואה.
• אכלו מזונות עתירי סיבים, במיוחד פרות וירקות.
• שתו 12-15 כוסות מים ליום לפחות. (שימו לב – הדגש על כוסות מים. במקרה של עצירות משקאות קלים וקפה לא ייחשבו. תה ירוק נחשב ואפילו מומלץ).
• שבו בשירותים באותה שעה כל בוקר (גם כשהדחף להטיל צואה אינו קיים), עדיף מיד אחרי ארוחת הבוקר או הפעילות הגופנית.
• התעמלו לפחות 20 דקות, שלוש פעמים בשבוע.
• הפסיקו להשתמש במשלשלים (חוץ מבדרך המתוארת בהמשך, שנועדה לקבוע מחדש פעילות מעיים) וחוקנים. זוהי הדרך בה תפסיקו:
שבוע ראשון: כל לילה לפני לכתכם לישון, טלו שלוש טבליות של צמחים משלשלים (התאימו את מספר הטבליות, כך שיבטיחו פעילות מעיים כל בוקר, אם אינכם צורכים 3 טבליות אלא 1 או 2 , קחו בהתאם).
מדי שבוע: הקטינו כל שבוע את המינון בחצי טבלית. אם העצירות חוזרת, חזרו למינון של השבוע הקודם. אם יש שלשול, הקטינו את המינון בטבלית אחת או בחצי טבלית.
• הקפידו על הנחיות תזונה והשתמשו בתוספי מזון מתאימים לשיקום מערכת העיכול (פירוט בהמשך).





כמה כללים בסיסיים להתמודדות עם עצירות:
1. שיפור אורח החיים והקניית הרגלי אכילה נכונים:
א. אכלו מזון עשיר בפחמימות מורכבות וסיבים תזונתיים, הסופחים מים, מגדילים את נפח הצואה וגורמים גירוי ליציאה. מוצרים המכילים סיבים תזונתיים הם: לחם מלא (חי קל), אורז מלא, קמח מלא, קטניות (אפונה יבשה, עדשים, שעועית לבנה ואדומה, חומוס, פול וכד”), קוואקר (שיבולת שועל), סובין חיטה, פירות וירקות בקליפתם.
המעיטו בצריכת פחמימות דלות בסיבים תזונתיים כגון לחם לבן, פיתה, בגט, מקרוני, אטריות, אורז לבן וכד”.
ב. הרבו בשתייה: שתו לפחות 12-14 כוסות שתייה ביום, ובקיץ אף יותר. השתייה המומלצת היא: מים, סודה, תה ירוק אמיתי (טהור).
ג. עסקו בפעילות גופנית יומיומית. הפעילות היעילה ביותר היא פעילות אירובית, דוגמת הליכה ברגל, אופני כושר, שחיה וכד”.
ד. אכלי ארוחות קבועות ומסודרות- ובמיוחד חשוב לאכול ‘על הבוקר’, ואפילו משהוא קל – להתחלת פריסטלטיקה במערכת העיכול.
ה. הימנעו ככל האפשר משימוש בתרופות משלשלות. משלשלים למיניהם מסייעים כעזרה ראשונה, אך בשימוש ממושך גורמים לתלות, כך שמערכת העיכול לא יכולה לתפקד בלעדיהם.
2. ‘פטנטים’ שונים:
במידה ולאחר שיפורים בסיסים אלו, עודך סובל/ת מעצירות, נסו את הפטנטים הבאים (שימו לב: פתרונות אלו באים במקביל לסעיף 1 ולא במקומו):

א. הוסיפו 2 כפות סובין חיטה או כפית פסיליום ליוגורט / מעדן חלב, והקפידו במקביל על שתיה מרובה (2 כוסות מים יחד עם הסיבים).
ב. השרו שני שזיפים יבשים במים, למשך הלילה, ובבוקר, לפני הארוחה, שתו את נוזל ההשריה ואיכלו את השזיפים (בזמן דיאטה, התייחסו לשזיפים כמנת פרי מאלו המותרות בדיאטה).
ג. אכלו בבוקר חצי אשכולית (בעונה) – פלחים (לא מיץ). המעטה הלבן עשיר בסיבים תזונתיים (גם לאשכולית יש להתייחס כאל תחליף למנת פרי במהלך דיאטה).
ד. שתו בבוקר 2 כוסות מים קרים (מעודד פריסטלטיקה במעי).
ה. תוספי תזונה: פרוביוטיקה – 1-2 כמוסות ליום (דוגמת ג”רודופילוס או סופר אסידופילוס). במידת הצורך ניתן להוסיף לתקופה קצרה אנזימי עיכול (חודש – חודשיים ראשונים). בנוסף, מומלצת תוספת של חומצה פולית (נמצא, שלנשים הסובלות ממחסור בחומצה פולית יש עצירות כרונית. מתן חומצה פולית כתוסף מעלים את הסימפטום).

קטגוריות: אוכל, בריאות

    כתבות נוספות

    דברו איתי
    Whatsapp icon
    Whatsapp icon חלי אני רוצה להצטרף
    נגישות