חדש! כל התוכניות של חלי ממן זמינות לרכישה באתר!

הבדלים בין שומן רווי לשומן בלתי רווי

השומן הוא אחד מאבות המזון והוא בעל השפעה בריאותית חשובה.

בתזונה המערבית, הנסמכת על מגוון מזונות מרבחי העולם וגם מזון המיוצר בתעשיית המזון אנו נחשפים לסוגים שונים של שומנים, חלקם טובים וחלקם פחות. שילובם של שומנים רצויים, בכמויות המומלצות, מאפשר לנו לשמור על בריאותנו ועל המסגרת הקלורית של התפריט.

את השומן במזון מחלקים ל- 2 קבוצות: שומן בלתי רווי ושומן רווי. זוהי חלוקה שנוצרה מהמבנה הכימי של חומצות השומן אך מבנה זה גם הוא זה שגורם להשפעה השונה של כל סוג של שומן על הגוף:

שומן מאבוקדו אגוזים וביצים

השומן הבלתי רווי


נחשב לשומן איכותי ובריא. זהו שומן מהצומח כמו למשל אבוקדו, שמן זית, טחינה, אגוזים, שקדים. שומן זה חיוני לשמירה על בריאות הלב, על גמישות כלי הדם, על איזון רמות הכולסטרול הרע והוא אף משפר את רמות הכולסטרול הטוב בגוף.

השומן הרווי


נחשב לשומן פחות בריא. הוא נמצא בכמות גדולה בעיקר במזון מהחי כמו למשל גבינות שמנות ובשרים שמנים. ישנו גם את שמן הקוקוס שהוא אמנם שומן צמחי, אך מכיל בהרכבו כמות גדולה של שומן רווי. זהו סוג אחר של שומן רווי אשר לא משפיע לרעה כמו השומן הרווי המגיע מהמזון מהחי.

 

ומה לגביי שומן טרנס?

קיימת קבוצה נוספת של שומן הנקראת שומן טרנס. זהו תוצר שהוא ברובו תעשייתי בו השומן הבלתי רווי עובר עיבוד כימי והתוצר הסופי הוא שומן המזיק לגוף הרבה יותר מכל סוג אחר של שומן, זוהי למעשה המרגרינה שאנו מכירים ממדפי הסופר. שומן טרנס נמצא בעיקר במזונות מעובדים כמו בורקסים, עוגות, עוגיות, מלוואח וחטיפים. מחקרים הוכיחו ששומן טרנס משפיע לרעה לא רק על התפתחות מחלת לב איסכמית, אלא גם כקשור לעליה בתחלואה של סרטן המעי הגס ויש לו גם קשר אפשרי לסרטן הערמונית. במדינת ישראל, כמו גם במדינות אחרות בעולם, חוקקו חוקים שעל יצרני המזון לסמן את נוכחות שומן הטרנס במזון והרבה חברות אף עוברות לשימוש מופחת בו.

 

על מנת לדעת איזה שומן נמצא במזונות שאנו קונים, חשוב לקרוא את רשימת הרכיבים הנמצאת על אריזת המזון. הרבה פעמים שומן טרנס ייכתב כשומן צמחי מוקשה או מוקשה חלקית. אבל עם כל הכבוד לקניה של מזונות, הכי טוב ובריא לבשל בבית. מומלץ להשתמש בשיטות בישול המכילות פחות שמן כמו אידוי, אפיה, צליה ולא בטיגון. כשמשתמשים בשמן, עדיף להשתמש לבישול בשמן זית, ולאפיה להשתמש בחמאה במקום מרגרינה. יש לזכור שחימום של שמן משנה את הערך התזונתי שלו ולכן מומלץ למשל לאכול אגוזים או שקדים טבעיים ולא קלויים.
שלבו בתפריט שלכם לאורך היום את השומנים הבלתי רווים ותהנו מכל היתרונות התזונתיים שלהם.

 

למעבר למתכוני דיאטה באתר חלי ממן >>

 

קטגוריות: אוכל, בריאות

    כתבות נוספות

    דברו איתי
    Whatsapp icon
    Whatsapp icon חלי אני רוצה להצטרף
    נגישות