קנו מעל 249 ₪ וקבלו משלוח חינם עד הבית
banner

דיאטה קטוגנית: להרזות בעזרת שומן, הייתכן?

דיאטה קטוגנית היא טרנד חזק בעולם התזונה.
שיטה שדוגלת בצריכה מרובה של שומן דווקא, מעט חלבונים וכמעט ללא פחמימות.
הדיאטה כבשה גם את עולם הזוהר והסלב'ס בזכות היכולת לירדת במשקל בצורה מהירה ודרסטית
אך טומנת בחובה סכנות וחסרונות על אף היתרונות שבה.

לכן אנו בחלי ממן החלטנו לבדוק ולהסביר מה אומרת השיטה, האם היא יכולה להיות גם דיאטה נכונה ובריאה? או שמא היא עוד טרנד חולף ומסוכן בעולם התזונה ועדיף לנו להתרחק ממנה כמו מ"אש"?

מוכנים? בואו נתחיל…

מהי דיאטה קטוגנית?

דיאטה בה התפריט מורכב בעיקר מכמות גדולה מאוד של שומנים לעומת חלבונים וכמות מזערית ביותר של פחמימות. שמה נובע מההשפעה שלה על הגוף.
הימנעות מאכילה של פחמימות ואכילה מרובה של פחמימות יוצרים בגוף גופי קטון, חומרים העשויים להיות מסוכנים לגוף כשהם מצטברים ביתר.
למעשה צורה זו של אכילה יוצרת בגוף חיקוי של מצב של צום הגורמת לשינוי המטבוליזם של הגוף, לעבור להשתמש בשומן כמקור אנרגיה ולא בפחמימות.

הדיאטה ידועה עוד משנות ה20 של המאה הקודמת ופותחה לטיפול בילדים חוליי אפילפסיה.
כשהטיפול התרופתי לאפילפסיה השתפר היא נזנחה.
בשלושים השנים האחרונות היא חזרה לשימוש במוסדות רפואיים ואף יש לה חסידים בקרב אנשים בריאים הרוצים לשנות את המטבוליזם שלהם ומאמינים שזו צורת אכילה הרצויה לאדם.
יש אנשים אף המשתמשים בה לצורך השגה של ירידה מהירה במשקל כי אכילה לפי דיאטה קטוגנית מביאה בין היתר לתופעת לוואי של בחילות והקאות שמפחיתים את התיאבון.

איך עובדת הדיאטה:

תפריט בסיסי של דיאטה קטוגנית מכיל כמות שומן גדולה פי 4 מחלבונים ופחמימות שזה הפוך לגמרי מההנחיות לתזונה נכונה של אירגוני הבריאות הממליצים לשומן להוות רק עד 30% מהתפריט היומי.

הפחמימות הוצאו ממנה כמעט לגמרי, והיא מתבססת על גבינות שמנות, שמנת, חמאה, בשרים שמנים ושומנים אחרים.

יש להימנע לחלוטין מדגנים, קטניות, ירקות שורש, פירות וכמובן אף סוג של מזון המכיל בתוכו פחמימה כגון מאפים, עוגות, חטיפים שונים וכו'.
גם כמות הירק מוגבלת שכן ברוב הירקות יש פחמימות (אף שבכמות קטנה)  מהן רוצים להימנע באופן מכוון.


במחקרים שנעשו הוגבלה הדיאטה לשבועות בודדים ורק במקרים נדירים היא מומלצת לתקופה ארוכה יותר. הדיאטה תומכת בכמות ארוחות קטנה לאורך היום ואפילו בחלק מהמקרים ארוחה אחת בלבד.

חסרונות השיטה:

החסרונות של הדיאטה מרובים, החל מהקושי לעמוד בתפריט ללא פחמימות ומיעוט ירקות, מצב העשוי להוביל לעצירות, לעליה ברמות הכולסטרול ולמחסורים בוויטמינים או מינרלים שונים.
היא דורשת פיקוח של רופא נוירולוג או דיאטנית קלינית המתמחים בטיפול בדיאטה זו.

כשהגוף נכנס למצב של קטוזיס תופעת לווי נפוצה הם בחילות והקאות, יצירה של אבנים בכליות, עיכוב בגדילה בקרב ילידם והפרעה ווסתית אצל נשים.

יש צורך בבדיקות דם תכופות ותיסוף של מינרלים שונים כדי למנוע נזק מתופעות הלוואי הנ"ל.

לסיכום- דיאטה קטוגנית ממולצת בפיקוח רפואי בלבד שכן עשויה לגרום לנזקים בריאותיים חמורים.
הרזיה ואורח חיים בריא דורשים שמירה על תפריט מאוזן ובריא שניתן ורצוי להתמיד בו לאורח זמן ויימנע מהיווצרות של מחסורים תזונתיים ונזק בריאותי.

אז מהן היתרונות בשיטת חלי ממן?

היתרונות של שיטת חלי ממן היא בראש ובראשונה בתפריטים מאוזנים מבחינת שילוב אבות המזון היומי ובמתכונים.
התפריטים בנויים לפי ההמלצות של משרד הבריאות של יחס החלוקה בין פחמימות לחלבונים ולשומן. ההמלצה היא לשילוב של שומנים בריאים ומזינים כגון:
אבוקדו, שמן זית, טחינה ואגוזים למינהם וכן שילוב של דגנים מלאים ולא סוכרים פשוטים.

פיזור 6 ארוחות בתפריט עוזר לשמירה של תחושת שובע לאורך היום ולאכילה של מגוון של מזונות המונעים מחסורים בויטמינים ומינרלים שונים השילוב הרב והמגוון של הירקות בתפריט בצורות שונות ושילוב של שתיה מספקת עשויים דווקא לעזור לפעילות מעיים תקינה יותר ולעזור לאזן את רמות הסוכר והכולסטרול בדם.

כשיש תמיכה ועטיפה מכל כיוון הרבה יותר קל ובטוח לשנות ולרדת ולשמור על משקל גוף תקין.
ולכן גם סיכוי ההצלחה בדיאטה ושמירה לאורך זמן על משקל תקין גוברים עם שיטה זו.
רוצה גם להתחיל באורח חיים בריא ומאוזן?

להרשמה לקבוצה הקרובה לביתך לחצי כאן >>

קטגוריות: כללי

כתבות נוספות

נגישות