חדש! כל התוכניות של חלי ממן זמינות לרכישה באתר!

דיאטת פליאו : האם חזרה לתזונת האדם הקדמון היא הנכונה?

פעם, עוד בתקופת האדם הקדמון היינו מורגלים לאורח חיים יצרני, פעלתני – אורח חיים ותזונה של ציידים.

היום הזמנים השתנו, האוכל הפך מעובד ומהיר והעבודה של רובנו כוללת לא מעט שעות בישיבה ללא פעילות פיזית כלל…

לאחרונה רבים טוענים כי גילו את אורח חיים בריא בעזרת החזרה לשיטת התזונה של האדם הקדמון, והתקופה הפליאוליתית היא התשובה הנכונה גם לימינו אנו.

אנו בחלי ממן החלטנו לבדוק ולהסביר מהי דיאטת פליאו, מהן היתרונות והחסרונות בשיטה והאם היא דיאטה נכונה ובריאה? או שמא היא עוד טרנד חולף בעולם התזונה?

אז קדימה, בואי נתחיל

מהי דיאטת פליאו?

דיאטת פליאו נקראת גם דיאטת האדם הקדמון.
משום שכאמור לפני 10,000 שנה עברה האנושות מהפך כשעברה להתיישבות קבע, והתחילה התקופה החקלאית בה החל האדם לגדל את המזון שלו ואת בעלי החיים בעצמו ולא להישען רק על הטבע.

התקופה הפליאוליתית הייתה התקופה שקדמה לתקופה החקלאית. ונמשכה כ 2,000,000 שנה. הידע על תזונת האדם מאותה תקופה מגיע ממצאים ארכיאולוגים ומחקר של שבטים ציידים לקטים שעדין קיימים.

האדם הקדמון ניזון רק ממה שצד, חיות בר גדולות וקטנות, דגה בים
וממה שליקט, בעיקר צמחיית בר שכללה פירות, ירקות שונים, אגוזים וקטניות בר.

בתקופה הפליאוליתית התחיל גם האדם להשתמש באש לבישול המזון ובעיקר אכל מזון טרי ולא מעובד.
בנוסף הוא היה פעיל פיזית לאורך שעות היום.


הגישה הפליאוליטית דוגלת בתזונה של לקט-צייד שכן בבסיס הגישה קיימת ההנחה שמערכת העיכול של האדם והגוף שלו עדין מתפקדים ופועלים כבתקופה הפליאוליתית שהייתה ארוכה ביותר ואילו בעשרת אלפים השנים האחרונות מאז המעבר לחקלאות מערכת העיכול עוד לא הספיקה להתרגל לשינויים התזונתיים של התקופה החקלאית שהכניסה לתזונה מוצרים שהאדם מיעט לאכול כגון מוצרי חיטה, מוצרי חלב, ריבוי של פירות ובשר משק שיש לו ערך תזונתי שונה מבשר ציד.

ההתיישבות קבע הביאה לאכילה של מזון יותר מעובד ומבושל.

אז מה מותר לאכול בדיאטה הפליאוליטית: תפריט דיאטת הפליאו נשען בעיקר על שומן והחלבון כאשר הפחמימות מהוות רק כ 30% מסך האוכל שנאכל. ניתן לשלב רק מזונות בצורתם הטבעית ולא בצורתם המעובדת. לדוגמה מן החי והצומח כגון – ביצים, בשרים, דגים, חלב, פירות, ירקות, אגוזים וזרעים.

מה אסור לאכול בדיאטת הפליאו ? קמחים, פסטה, פתיתים, סוכר, שמן מזוכך, לחם, מוצרי חלב, שוקולדים לסוגיהם, מזונות ללא חומרים משמרים ועוד ..

 התפריט פליאו שבועי משתנה בהתאם למידת ההחמרה של הדיאטה ויכול להכיל הגבלות מסויימות על פירות, ירקות, סוגי בשרים, צורות בישול שונות או להתיר מוצרי חלב מסויימים, סוגי שומן כמו חמאה, רטבים כמו חרדל וכדומה.

 

החסרונות של התזונה הפליאוליטית:

  • לאור אחוזי שומן גבוהים בדיאטה, יש להתייעץ עם רופא או דיאטן, במיוחד אם אתם סובלים מהמחלות הבאות: מדד שומנים בדם שאינו מאוזן ( בעיקר מכולסטרול גבוה) , מחלות לב, סוכרת או מחלת כליות. כמו כן אם מצב בריאותכם דורש הקפדה על דיאטה מסויימת יש גם במקרה זה להתייעץ עם גורם רפואי.

  • הצורך לעשות שינוי דרסטי בהרגלי האכילה בבת אחת. הרבה ממוצרי המזון הרגילים, היומיומיים והנפוצים אסורים לפי הגישה של דיאטת הפליאו. דבר שמאוד מקשה על ההתארגנות היומיומית לאכילה מסודרת הנחוצה להרזיה ושמירה על משקל תקין.
  • כמות השומן הרווי הנאכלת לפי הדיאטה הזו היא מאוד גדולה ועוברת את ההמלצות של משרד הבריאות ואירגון הבריאות העולמי לצריכה יומיומית, בעיקר של השומן הרווי.
  • כמויות הבשר האדום המומלצות במסגרת הגישה התזונתית הפליאוליטית גדולה בהרבה על מזו המומלצת לפי אירגוני הבריאות. יש מחקרים המראים על עליה בשכיחות מחלות סרטן של מערכת העיכול כתלות באכילה מרובה של בשר אדום.
  • דיאטה שאינה מתאימה לאנשים טבעונים או צמחונים משום שרוב המזונות בדיאטה הינם ממקור החי.

  • השומרים על דיאטת פליאו נמנעים מאכילה של מוצרי חלב שהם מקור חיוני לסידן, ויטמין D וחלבון בתזונה.

  • יש הגבלה חריפה בכמות הפירות היומיומית. הגישה הפליאוליטית נוקטת בדיעה שהצייד לקט לא נהג לאכול הרבה פירות. אין עדויות חד משמעיות לגבי כמויות הפרי שנהג לאכול הצייד לקט ליום. המלצות משרד הבריאות הן לאכול עד 4 מנות פרי ליום. הפירות חשובים בשל הערכים התזונתיים ותכולת הויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ופיטוכימיקלים.

  • חלק מהשומרים על דיאטת פליאו נמנעים מאכילה של מוצרי חלב שהם מקור חיוני לסידן, ויטמין D וחלבון בתזונה.

  • כמויות החלבון הגדולות שתפריט הפליאו מכיל עשויות להיות מסוכנות עבור אנשים בעלי ירידה בתפקוד הכליות על כן רצוי להתייעץ עם איש מקצוע לפני המעבר לתפריט פליאו.

רבים שואלים מה ההבדל בין דיאטת פליאו (הדיאטה הפליאוליטית) לבין דיאטת הקיטו והאם קיים הבדל בכלל? התשובה היא שאכן ישנו דימיון בין הדיאטות משום ששתיהן מתבססות על אחוזי פחמימות נמוכים. בדיאטת הקיטו המטרה היא לייצר גופי קטון (באמצעות ניצול שומן) שבאמצעותם הגוף מייצר אנרגיה, דיאטה שהוכחה כיעילה במצבי אפילפסיה בילדים, אך לעומת זאת בדיאטת הפליאו כל המזונות צריכים להיות מזונות טבעיים שאינם מעובדים כפי שאכל האדם הקדמון.

מה חלי ממן חושבת על השיטה?

“דיאטת הפליאו היא לא רק עניין תזונתי אלא גישת חיים הכוללת בתוכה שילוב של אורח חיים לקט צייד עד כמה שניתן בתרבות המערבית בה אנו חיים.
מבחינת התזונה, כדי להימנע מהחסרונות שבה, כדאי להתאים את התפריט באופן אישי ולוודא שאין בו מחסור של רכיבי מזון חשובים והוא לא מתנגש עם המצב הבריאותי של האדם.” – חלי ממן.

 

איך שיטת חלי ממן יכולה לעזור לך לרזות?

לעומת זאת היתרונות של השיטה של חלי ממן היא בגישה המאפשרת שילוב של מגוון מוצרי מזון לאורך היום, שילוב של כמויות של פירות, חלבונים ושומנים, בעיקר בלתי רווים, על פי ההמלצות התזונתיות הקיימות כיום. כן רעיונות וטיפים להתארגן על התזונה היומיומית בבית ובחוץ תוך הפעלת גמישות תזונתית.

שיטת חלי ממן היא מעין מעטפת הוליסטית למשתתפים הכוללת את הקבוצה עצמה, מנחה שעברה על בשרה את התהליך וקיבלה הכשרה, זמינות ומענה תמידי, ליווי ומתן מענה מקצועי הם אלו הדברים שיעזרו לעשות שינוי התנהגותי ולסגל משקל גוף מאוזן לתמיד ולא לפרק זמן קצר.

כשיש תמיכה ועטיפה מכל כיוון הרבה יותר קל ובטוח לשנות ולרדת ולשמור על משקל גוף תקין.


רוצה גם להתחיל באורח חיים בריא ומאוזן?

למציאת הקבוצה הקרובה לביתך לחצי כאן >>

למתכוני דיאטה מומלצים המתאימים לשיטת פליאו לחצו כאן >>

למעבר לעמוד המתכונים : לחצו כאן >>

קטגוריות: כללי

    כתבות נוספות

    דברו איתי
    Whatsapp icon
    Whatsapp icon חלי אני רוצה להצטרף
    נגישות